Friday, 27 July 2012

Cinta pada belaian

Assalamualaikum..

Fuuhhh lega rasa bila test1 QMT dah settle. Rasanya tadi macam boleh jawab tapi tak tau la apa yang saya jawab tu betul ke tak. Harap-harap betul lah.. Eh, rasanya ni berkat doa kucing yang saya jumpa tadi la. Tadi, sebelum pergi test terjumpa kucing , saya cakap kat dia "kucing, saya nak pergi test ni doakan saya ye" :) Wahhh bagusnya kucing ni. terima kasih kucing! Orang lain yang mendoakan tu mesti kecil hati kan?? eh sory2!! Ni semua berkat doa korang juga. thanks!!!

Ok, dah habis cerita pasal test, sekarang nak cerita pasal tajuk tu pulak. Cinta pada belaian. Betul ke? Saya rasa tu tak betul. Cinta sebenarnya bukan pada belaian atau pun perhatian tapi Cinta sebenarnya pada Hati dan Iman.

Semakin jauh orang yang kita cinta, makin kuat cinta kita kat dia. Nak tau kenapa? Sebab nya bila dia jauh kita sentiasa akan doakan dia , berharap supaya dia dalam keadaan baik n selamat. Tapi kalau dia ada dekat dengan kita, ada depan mata, boleh tengok hari-hari mesti tak terlintas nak doakan dia kan? Sebabnya kita seronok dengan dia. Bila seronok, kita jadi lupa dengan doa-doa semua ni. Yang kita tahu tambah dosa je.

Ni saya cerita berdasarkan pengalaman dan saya mengaku selama dia hidup dengan saya, tak pernah terlintas kat hati ni nak mendoakan dia lagi-lagi bila dah jumpa. Mana taknya, bila dah lama tak jumpa dah tu dapat pulak jumpa kan seronok tu. Boleh tengok muka dia depan-depan, boleh dengar suara dia dekat-dekat, boleh tengok apa  yang dia buat, boleh ajak dia pergi sana, boleh ajak dia pergi sini. Doa tu memang jauh lah dari hati apa lagi dekat bibir yang sibuk nak berborak dan bercakap. Kalau tak jumpa tu ada lah juga doakan tapi tak lah sekerap seperti sekarang.



Astaghfirullahalazim...........



Jadi, betul lah kan cinta pada hati dan iman? Bila dah selalu mendoakan, insyaallah iman pown akan semakin kuat. Takde lah niat nak buat sesuatu yang terlarang. Takde lah nak bersentuh-sentuhan, bergurau senda yang melampau dan sebagainya. Sekarang baru saya sedar betapa hebatnya cinta jarak jauh ni. Cinta yang sentiasa mendoakan pasangan berada dalam keadaan selamat, sentiasa mengingatkan diri menjadi lebih baik, jadi seorang yang lebih berdikari dan yang paling penting jadi seorang yang lebih tabah menghadapi segala ujian dari Allah. Insyaallah....




Ya Allah, mungkinkah ini hikmah yang mereka katakan selama ni??



(Al-Fatihah sayang Ahmad Zakwan bin Patah Raji)
#insyaallah saya akan jaga cinta ini sebaik mungkin

No comments:

Post a Comment